Voor dé Belgische nieuwssite over ondernemen, innoveren en marketing interviewde ik Carole Lamarque, Influence Marketeer pur sang. Het volledige artikel vind je hier terug, maar ik geef hieronder alvast een stukje mee. 

Foto: Carole Lamarque (bron ©lowette)

Foto: Carole Lamarque (bron ©lowette)

“Marketeers vergeten soms dat een influencer een mens van vlees en bloed is”

Influencer marketing is de jongste telg in het arsenaal aan marketingdisciplines waarmee moderne marketeers klanten voor zich winnen. “De opmars is een logisch gevolg van de alomtegenwoordigheid van digital en sociale media”, weet Carole Lamarque, die er een boek over schreef. Een influencer marketeer avant la lettre, want ze werkt al jaren met affiliate en ambassador marketing, beide voorlopers van de nieuwe marketingstrategie. Hoe bedrijven influencer marketing succesvol kunnen inzetten? En dat in een wereld waar klanten alsmaar slimmer en gevoeliger voor reclame worden? Wij zaten met haar samen voor een pittig gesprek.

“Je kan influencer marketing zien als mond-tot-mondreclame op grote schaal”, steekt Lamarque van wal. “Zo kan één persoon een massa mensen bereiken op een authentieke manier. Moderne marketeers moeten op zoek gaan naar enig volume om hun boodschap enigszins schaalbaar te maken, al is een goede match en kwalitatieve inhoud uiteraard ook belangrijk. Dat zou altijd je vertrekpunt moeten zijn. De rest volgt later wel.”

De digitale revolutie als katalysator

Lamarque ziet marketing in alles en laat zich inspireren door de wereld om zich heen. “Door de natuur en menselijk gedrag te observeren kan je nieuwe marketingmethodes ontdekken. Denk maar aan het hele virale aspect van marketing, dat komt recht uit onze biologieboeken. Bij mij ging er een lichtje branden toen ik verslaggeving over de Arabische Lente en opstanden in China zag. Dat begint bij enkele mensen en voor je het weet ontvlamt dat tot een waar inferno. Dankzij technologie en sociale media wordt het vuur nog een pak sneller aan de lont gehouden.

Het is toch geniaal dat je zoiets kan vertalen naar marketing? Innovatie is ook kijken wat er elders beweegt, en je afvragen wat er zou gebeuren als je dat zou toepassen op jouw werkgebied.”